Здравейте! Нашият сайт използва бисквитки за статистически цели, анализ на трафика на сайта, маркетингов анализ и за подобряване на потребителското преживяване.

Открийте повече

Разрешавам Не разрешавам

Гъби - калории и полезни факти за гъбите



Гъбите основно се състоят от вода (съдържат толкова, колкото зеленчуците), затова са нискокалорични, подходящи за хора, които искат да редуцират своята телесна маса. Доставят ни малки количества минерални соли, в зависимост от това дали повърхността, върху която растат е богата на минерали.

Колко калории има в гъбите
Продукт Количество Енергийни стойности (kcal) Белтъчини (g) Мазнини (g) Въглехидрат (g)
Масловка 100 g 9 2,4 0,7 0,5
Пачи крак 100 g 20 1,6 1,1 1,5
Печурки 100 g 15 2,1 0,5 0,5
Пресни манатарки 100 g 25 3,2 0,7 1,6
Прясна брезовка 100 g 31 3,3 0,5 3,4
Прясна червена брезовка 100 g 32 2,3 0,9 3,7
Пънчушка 100 g 17 2,2 1,2 0,5
Рижейка 100 g 16 1,8 0,5 0,8
Сушена брезовка 100 g 231 23,5 9,2 14,3
Сушена червена брезовка 100 g 239 35,4 5,4 12,9
Сушени манатарки 100 g 211 27,6 6,8 10,0
Сърми 100 g 15 1,7 0,7 1,5

Витамини и минерали съдържащи се в гъбите

Съдържат витамин А под формата на каротин, а също така и значително количество витамини B1 и B2. А по-интересното е, че съдържат и витамин D (срещу рахит), който не се среща в зелените растения. Другите витамини се съдържат в минимални количества. Измежду микроелементите в гъбите доминират калий, фосфор, калций и желязо, които се съдържат основно в шапката и пънчето.

Гъбите са богат източник на белтъчини (по средата между животинските и растителните мазнини), които от гледна точка на трудно смилаемостта на гъбите, се усвояват само 60%. Съдържанието на белтъчините в гъбите е стойност, по-ниска от тази на млечните продукти, месото и яйцата, но по-висока, напр. четири пъти от стойността на белтъчините в моркова.

Ястия с Гъби

Ястията с гъби се смятат за трудно смилаеми, заради градивните елементи на веществата – хитин. Гъбите трябва да бъдат комбинирани с лесно смилаеми добавки (картофи, маруля), за да не натоварваме допълнително стомаха. Трябва да се избягват комбинации с трудно смилаеми храни, като фасул, целина, краставици. Много изследвания доказват отрицателното въздействие при съчетаване на ястията от гъби с алкохол, улеснява се разграждането на мазнини, но белтъчините в стомаха стават още по-устойчиви на храносмилателните сокове. Деца до тригодишна възраст и хора, алергични към гъби, не трябва въобще да консумират гъби. В китайската и японската медицина от векове се използват гъби в борбата срещу рак, диабет и заболявания на кръвоносната система. Много видове гъби спомагат за подсилване на имунната система на човека.

Най-популярните ястия с гъби при нас са пълнени гъби, гъби с ориз, пържоли с гъби, свинско с гъби, пиле с гъби и др. такива, които всъщност спадат към неподходящите комбинации с гъби. Месото е трудна за преработване и смилане храна, която не е препоръчително да се поема с друг вид белтъчини (в този случай растителни). Тези съвети са вид разделно хранене, които ако бъдат спазвани ще помогнат за по-лесното функциониране на организма ви, което от своя страна ще доведе до по-малко болести и проблеми като високо кръвно налягане, подагра и др. заболявания, чиито процент изключително много зачести сред все по-млади хора в последните години. Това се случва поради преувеличените твърдения за нуждата от белтъчини на тялото, което от своя страна има нужда от голяма физическа активност и чист въздух за да ги усвои правилно!

Съхранение на гъбите

Можем да се натровим и от ядливи гъби, ако не се съхраняват или приготвят правилно, или ако сме събрали стари, наранени, болни видове. Трябва да се събират в проветрив съд, като кошница, тъй като в найлоново пликче могат да мухлясат. Трябва да се консумират, подложени на термична обработка и прясно приготвени, не трябва многократно да се претоплят, а да се консумират в деня на приготвяне на ястието. Както преди приготвяне, така и след него, трябва правилно да се съхраняват, тъй като са идеален развъдник за патогенни бактерии. След връщане от бране на гъби, те трябва да се почистят, изплакнат и сварят, а водата да се излее.


Рецепти, които може да ви интересуват

Käsekuchen - чийзкейк, кекс от извара

Käsekuchen - чийзкейк, кекс от извара

Рецепта на сладкиш със сирене - Käsekuchen – много известен десерт не само в Германия.

4 човека над 45 минути Умерено
Рецепта за суши с хайвер и зеленчуци

Рецепта за суши с хайвер и зеленчуци

Рецепта за суши с хайвер – ястие, с което японската кухня е омаяла целия свят.

3 човека 30-45 минути Трудно
Гаспачо - испанска студена супа от зеленчуци

Гаспачо - испанска студена супа от зеленчуци

Търсите рецепти за гаспачо? Ето една рецепта, която ще ви покаже как да приготвите тази студена испанска супа.

6 човека над 45 минути Лесно
Китайски нудъли с броколи

Китайски нудъли с броколи

Комбинацията Китайски нудъли с броколи е идеална.

2 човека 30-45 минути Умерено
Гъби - калории и полезни факти за гъбите



Гъбите основно се състоят от вода (съдържат толкова, колкото зеленчуците), затова са нискокалорични, подходящи за хора, които искат да редуцират своята телесна маса. Доставят ни малки количества минерални соли, в зависимост от това дали повърхността, върху която растат е богата на минерали.

Колко калории има в гъбите
Продукт Количество Енергийни стойности (kcal) Белтъчини (g) Мазнини (g) Въглехидрат (g)
Масловка 100 g 9 2,4 0,7 0,5
Пачи крак 100 g 20 1,6 1,1 1,5
Печурки 100 g 15 2,1 0,5 0,5
Пресни манатарки 100 g 25 3,2 0,7 1,6
Прясна брезовка 100 g 31 3,3 0,5 3,4
Прясна червена брезовка 100 g 32 2,3 0,9 3,7
Пънчушка 100 g 17 2,2 1,2 0,5
Рижейка 100 g 16 1,8 0,5 0,8
Сушена брезовка 100 g 231 23,5 9,2 14,3
Сушена червена брезовка 100 g 239 35,4 5,4 12,9
Сушени манатарки 100 g 211 27,6 6,8 10,0
Сърми 100 g 15 1,7 0,7 1,5

Витамини и минерали съдържащи се в гъбите

Съдържат витамин А под формата на каротин, а също така и значително количество витамини B1 и B2. А по-интересното е, че съдържат и витамин D (срещу рахит), който не се среща в зелените растения. Другите витамини се съдържат в минимални количества. Измежду микроелементите в гъбите доминират калий, фосфор, калций и желязо, които се съдържат основно в шапката и пънчето.

Гъбите са богат източник на белтъчини (по средата между животинските и растителните мазнини), които от гледна точка на трудно смилаемостта на гъбите, се усвояват само 60%. Съдържанието на белтъчините в гъбите е стойност, по-ниска от тази на млечните продукти, месото и яйцата, но по-висока, напр. четири пъти от стойността на белтъчините в моркова.

Ястия с Гъби

Ястията с гъби се смятат за трудно смилаеми, заради градивните елементи на веществата – хитин. Гъбите трябва да бъдат комбинирани с лесно смилаеми добавки (картофи, маруля), за да не натоварваме допълнително стомаха. Трябва да се избягват комбинации с трудно смилаеми храни, като фасул, целина, краставици. Много изследвания доказват отрицателното въздействие при съчетаване на ястията от гъби с алкохол, улеснява се разграждането на мазнини, но белтъчините в стомаха стават още по-устойчиви на храносмилателните сокове. Деца до тригодишна възраст и хора, алергични към гъби, не трябва въобще да консумират гъби. В китайската и японската медицина от векове се използват гъби в борбата срещу рак, диабет и заболявания на кръвоносната система. Много видове гъби спомагат за подсилване на имунната система на човека.

Най-популярните ястия с гъби при нас са пълнени гъби, гъби с ориз, пържоли с гъби, свинско с гъби, пиле с гъби и др. такива, които всъщност спадат към неподходящите комбинации с гъби. Месото е трудна за преработване и смилане храна, която не е препоръчително да се поема с друг вид белтъчини (в този случай растителни). Тези съвети са вид разделно хранене, които ако бъдат спазвани ще помогнат за по-лесното функциониране на организма ви, което от своя страна ще доведе до по-малко болести и проблеми като високо кръвно налягане, подагра и др. заболявания, чиито процент изключително много зачести сред все по-млади хора в последните години. Това се случва поради преувеличените твърдения за нуждата от белтъчини на тялото, което от своя страна има нужда от голяма физическа активност и чист въздух за да ги усвои правилно!

Съхранение на гъбите

Можем да се натровим и от ядливи гъби, ако не се съхраняват или приготвят правилно, или ако сме събрали стари, наранени, болни видове. Трябва да се събират в проветрив съд, като кошница, тъй като в найлоново пликче могат да мухлясат. Трябва да се консумират, подложени на термична обработка и прясно приготвени, не трябва многократно да се претоплят, а да се консумират в деня на приготвяне на ястието. Както преди приготвяне, така и след него, трябва правилно да се съхраняват, тъй като са идеален развъдник за патогенни бактерии. След връщане от бране на гъби, те трябва да се почистят, изплакнат и сварят, а водата да се излее.