Кариерата на семейство Зелеви. Богатите на витамини броколи

Полезно

През ХХІ век може да се предскаже кариера най-вече на зеленчуците от семейство Зелеви.

Към тези пълни с ценни съставки зеленчуци причисляваме:
броколите, брюкселското зеле, карфиола, алабаша и бялото, червеното, къдравото и китайското зеле.

Особено търсени ще бъдат богатите на витамини и ценни минерални съставки броколи. Средна по големина глава броколи доставя около 300 мг витамин C и почти наполовина покрива дневните нужди от β-каротин. Броколите съдържат също големи количества калий, както и селен и сулфорафан. Всичко това е причината те да бъдат помощник в профилактиката на рака, а също да благоприятстват за стабилизиране на кръвното налягане.

Карфиолът е близък роднина на броколите и подобно на тях се смята за зеленчук с многостранно лечебно въздействие. Също така невзрачният на вид алабаш е истинско съкровище от антиоксиданти – една чаша задушен алабаш доставя повече витамин С отколкото са дневните нужди, а също значителни количества витамин Е и калий.

Ценен зеленчук е също така брюкселското зеле, един от най-богатите източници на баластни вещества. Тези зелчици със значителни количества витамини-антиоксиданти могат да се окажат важен съюзник в борбата с опасните свободни радикали.

Следващият заслужаващ внимание представител на семейство Зелеви е китайското зеле, чиито хранителни и вкусови свойства от много години се използват в китайската кухня. Една чаша от този зеленчук изцяло покрива дневните нужди от β-каротин, а съдържащото се в него количество калций е равно на количеството, което доставя половин чаша мляко. Според най-новите проучвания фотохимичните вещества, съдържащи се в китайското зеле, могат да бъдат полезни в профилактиката на рака на гърдата.

, , , , ,