Зеленчуци – здравословно да съхраняваме и приготвяме. Гъби, броколи, зелен фасул и др.

Полезно

Методите за готвене на зеленчуци са важни, защото е все известен факт: зеленчуците са полезни за здравето. Те са пълни с витамини, хранителни вещества и много други, които са важни за да функционира правилно тялото.

Приготвянето на храната по здравословен начин далеч не означава, че трябва да се превърнете в майстор готвач или да инвестирате в скъпи съдове за готвене. Много е лесно готвенето на зеленчуци, не е трудна работа. Но различните зеленчуци трябва да бъдат третирани по различен начин. Някой са по-добре сотирани, други запарени или печени, а някой са най-добре сурови. Това искаме да ви кажем за да знаете и за да можете да извлечете максимума от вашите зеленчуци. Можете да осъществите това и без да се налага да полагате непосилни усилия, време и средства.

В действителност, не всички методи ще ни позволят напълно да използваме богатството от витамини и минерали на зеленчуците, но със сигурност ще разнообразят нашето меню. Благодарение на тях, ще ни бъде по-лесно да консумираме зеленчуци, както се препоръчва в диетите – пет пъти дневно.

Готвене на пара

Благодарение на това, че зеленчуците приготвени на пара не се потапят във вода, те губят по-малко от разтворимите във вода витамини и микроелементи. Най-много хранителни вещества се запазват при зеленчуците, обвити в алуминиево фолио, тъй като това, което изтича от тях, остава във фолиото.

задушени зеленчуци в пластмасови отделения на бял фон

Какво ни дава готвенето на пара?

  • Запазват се повече хранителни вещества
  • Зеленчуците запазват естествения си цвят
  • По-бързо омекване на продуктите
  • Лесносмилаеми ястия
  • Ниско съдържание на мазнини.

Варене

Използвайте колкото може по-малко вода и слагайте зеленчуците във вряща вода, а не в студена, за да може процесът да бъде колкото може по-кратък. Варенето във вряща вода е най-добрият метод за твърди зеленчуци като зелен фасул, броколи или моркови. Зеленчуците трябва да се варят колкото може по-кратко, отцедете ги и веднага ги сервирайте. Така приготвени, зеленчуците са идеална гарнитура за скариди.

Високата температура не унищожава микроелементите, но те се разтварят във водата. Лесен начин за тяхното усвояване е приготвянето на супа от бульона.

Задушаване

Преди да добавите водата за задушаване, запържете зеленчуците с олио или зехтин. Поставете капака върху тенджерата и задушете зеленчуците за около 5- 8 минути. Най-подходящи за този начин на обработка са морковите, целината, празът и копърът. Задушените кореноплодни и листни зеленчуци са много вкусни като гарнитура към месо. Не забравяйте да използвате колкото може по-малко течности и не отцеждайте зеленчуците преди да ги сервирате.

Запичане

Това е идеален метод, особено за приготвяне на чушки, патладжани, гъби и тиквички. Трябва да ги намажете с малко олио и да ги поставите във фурната, най-добре в стъклен огнеупорен съд, за да запазите колкото може повече сос.

Печене

Този метод позволява да запазим максимално разтворимите във вода хранителни вещества. Нарязаните зеленчуци поставяме в купа и слагаме зехтин. Добавяме чесън, лук, сол и черен пипер. След това, поставяме зеленчуците с тавата във фурната и печем до омекване, при температура около 150°C. Дори и листните зеленчуци могат да се пекат, завивайки с тях плънка.

Пържене по метода stir-fry

Пърженето по този метод позволява да запазим максимално хранителните вещества на зеленчуците, тъй като изисква най-малко време и съвсем малко количество течност или мазнина. Да се сервират заедно със соса, в които са пържени. По този начин можете да приготвите патладжаните за арабска салата.

Представените по-горе методи са здравословен и естествен начин за приготвяне на храна. Тяхното използване предотвратява употребата и консумацията на излишни мазнини, ограничава загубата на витамини и предотвратява свръхупотребата на готварска сол в ежедневното ни меню.

, , ,