Хранителни пирамиди

Полезно

Хранителната пирамида е оптималният модел за правилно хранене, който има голямо влияние върху здравословния начин на живот . Хранителната пирамиди не е просто диета , но най-вече препоръка за начина, по който да се храним, за да бъдем здрави. Тя ни посочва препоръчителните пропорции на различните ви

Ако можехте да изберете най-любимата си храна, която не бива да консумирате в големи количества, защото е прекалено сладка или солена?



Какво ще е на върха на вашата лична хранителна пирамида?







Хранителни пирамиди

Хранителната пирамида е оптималният модел за правилно хранене, който има голямо влияние върху здравословния начин на живот. Хранителни пирамиди обрисуват препоръчваното количество храна в дневния хранителен прием.

За тези, които са решили да поемат по пътя на здравословното хранене е добре да знаят, че много важно е планирането. Ако до момента сме изградили дадени навици относно начина, по който се храним (и това включва вид на храната, която поемаме, кога я поемаме и по колко пъти на ден я поемаме), то би било много трудно да ги променим ако не започнем да планираме. Хранителните пирамиди са един от инструментите, които ни помагат да направим тази първа крачка към здравословното хранене – те ни показват как да приготвяме ястията си балансирано, по колко пъти на ден да се храним, както и напомнят, че активния начин на живот е важна част от всеки режим или диета.

Първата хранителна пирамида е била създадена през 1992 г. От тогава са добавени няколко пирамиди, за да се покажат хранителните навици на хора на различна възраст, от различни етнически групи (азиатска пирамида, латиноамериканската пирамида) и с различни гледни точки относно действието на здравословната диета (средиземноморска хранителна пирамида). Последното допълнение, наречено Пирамида на Здравословния Живот, отразява на най-актуалните изследвания на храната. Основната разлика между тях е, че новата пирамида се съсредоточава върху равновесието между въглехидратите и мазнините, разделя ги на добри и лоши.

Хранителни пирамиди

Трябва да изберем подходящата за себе си хранителна пирамида, тъй като хората на различна възраст или в различна житейска ситуация имат различни хранителни нужди. За хора над 70 години важна ще бъде консумацията на 8 или повече чаши вода дневно. Върхът на пирамидата препоръчва приема на калций, витамин D и B12. Пирамидата за хората в напреднала възраст е различна от стандартната, предполагайки, че хората трябва да се хранят като „отслабващите”,  да редуцират калориите, консумирайки повече продукти, богати на хранителни вещества, вместо висококалоричните. Децата на възраст 2-12 години имат своя собствена пирамида с картинки на продуктите, които често приемат. Те доставят на организма всички съставки, необходими за здравето и правилното развитие на детето. Всекидневната диета трябва да бъде разнообразна, като всеки ден се консумират различни продукти. Децата трябва да бъдат ангажирани с различни форми на физическа активност, упражнения и забавления. Храненето на бременните жени съдържа всички правила за здравословно хранене. Диетата им трябва да бъде обогатена с по-голямо количество витамини, протеини и минерали.

Защо трябва да използваме препоръчителните хранителни пирамиди?

Неправилното хранене води до намаляване на телесната маса, спиране на растежа и отслабване. От друга страна, прекалената консумация на храна с висока енергийна стойност, по-висока от препоръчителната норма, води до затлъстяване и допринася за развитието на болести.

  • За да намалите риска от хронични заболявания, като диабет, високо кръвно налягане, склероза, чиято причина са неправилното хранене и заседналият начин на живот.
  • За да доставите хранителни вещества на организма, в необходимите в количества и пропорции, отговарящи на неговите нужди, тоест подбрани за възрастта, пола, здравословното състояние, нивото на физическа активност и вида извършвана дейност.
  • За да доставите енергия с храната, в количества, строго подбрани според нуждите на организма. Липсата на енергия човек чувства под формата на чувство на глад и намалена физическа активност.

Хранителни пирамиди

Ключът е правилното балансиране на всекидневната консумация на храна. Зърнените продукти трябва да се консумират почти във всяко хранене, зеленчуците и плодовете – три пъти дневно, млечните продукти – два или три пъти, а месото – един или два пъти. Върха на хранителната пирамида заемат мазнините и сладките продукти, които трябва да се консумират най-малко. Препоръчително е разпределяне на храненията на 5 порции дневно или най-малко 3. Разбира се, освен диетата, важна е и физическата активност, която е основа за добро здраве и самочувствие. Най-добре е да е пригодена според индивидуалните нужди, възможности и предпочитания на всеки човек. Всекидневно, поне за около половин час. Не може да бъде форсираща, трябва да доставя удоволствие и да облекчи ежедневния стрес.

Изберете хранителна пирамида, подходяща за вас и семейството, тъй като промяната на хранителните навици е най-ефикасният начин за здравословен и дълъг живот.

Този, който е в основата на вашата хранителна пирамида и който можете да ядете непрекъснато?



Кой е любимият ви зеленчук?






 

, , , ,