Зелен грах – нишестеният, сладък зеленчук, който всички ние обичаме

Полезно

Грахът е едногодишно бобово растение, увивно или пълзящо, отглеждано заради зелените му семена.



Кой е открил законите на генетиката благодарение на зеления грах?





 

100 г зелен грах - 79 kcal

Идеален източник на белтъчини, въглехидрати, баластни вещества, съдържа желязо, калий, фосфор, цинк, витамин C, витамини от групата B.

green-pea

Няколко от добре познатите имена използвани за граха са градински грах, английски грах и сладък грах, докато латинското му название е Pisum sativum. За граха се знае, че най-вероятно е произлязъл от Индия, или по-точно от северозападните региони на страната – в равнините на Хималаите. Ето защо грахът е зеленчук от древността, който се отглежда заради хранителните му зелени зърна. Вкусният, сладък зелен грах (или градински грах) е сред най-разпространените търговски култури, произвеждана в много части от света с тропичен и полу-тропичен климат. Граховото зърно е свързано със семейството на Fabaceae of the genus, Pisum. От ботаническа гледна точка, растението грах е плод, но в кулиранията той всъщност се използва като зеленчук.

Грах в модерната кулирания

В днешно време, зеленчукът грах най-често се консумира варен или на пара. Това предизвиква разкъсването на клетъчните стени на граховото зърно, което от своя страна води до по-сладък вкус на граха, а хранителните вещества по-лесно се абсорбират от тялото. Много наподобяващ на боб или леща, грахът играе важна роля в хранителния режим на хората в Европа, Близкия изток и Северна Африка.
А особено любопитен факт е, че във Франция и в Англия консумацията на зелен грах се счита за някакъв вид луда мода през 17-ти и 18-ти век, когато хората току-що започват да ядат току-що обран грах.

Любопитни факти за граха:

  • Любимец на кралете
    Както вече споменахме, грахът е сред зеленчуците, познати още от Античността. Той е един от първите култивирани зеленчуци, отначало се отглежда в Близкия Изток и на Балканите. Консумира се под формата на сушени семена до XVI век, когато италианските градинари селекционират сортове, предназначени за сурова консумация. Грахът е бил любим зеленчук на Луи XVI, който заповядва той да се отглежда в градините на Версай.
  • Грахът и президентът
    Грахът е един от любимите зеленчуци на Томас Джеферсън, който ежегодно обявява конкурс за най-ранна беритба на грах. Победителят в конкурса кани останалите участници на обед, като обявява, че грахът е готов за ядене.
  • Асистент на професора
    В средата на ХІХ в. наблюденията на Грегор Мендел върху граха поставят основите на съвременната наука генетика.
  • Пионер в консервите
    Грахът е първият зеленчук, който започва да се консервира в кутии.

Дава виталност и защита

Грахът, любим зеленчук от детството, е не само вкусен, но и притежава необикновено съчетание от съставки. Благодарение на комбинацията от витамин B1, B2, B6, C и желязо той е лекарство срещу умората, анемията, проблемите с ученето, нарушенията в работата на имунната система.

green-pea2

И още…

  • Вкусният грах е зареден с полезни минерали, антиоксиданти, витамини, и фито-нутриенти. Това го  прави изключително здравословен зеленчук.
  • Ако съпоставим боба със зеления грах, ще открием, че посленият съдържа много по-малко калории. За да се убедите, вижте следните факти – тялото ви получава само 81 калории от сто грама зелен грах, които същевременно са пълни с фибри и не съдържат никакъв холестерол.
  • Полезният грах също така ви предлага невероятен начин да получите необходимите количества от фолиева киселина. 100 грама грах осигуряват 16% от препоръчителната дневна доза фолати. Това са витамини от групата В, които са от жизнено значение за синтезирането на ДНК вътре в клетката.
  • Зеленият грах ще зареди тялото ви с витамин С, тъй като всеки 100 грама съдържат 67% от ежедневната потребност от витамин С. Този витамин е изключително важен, така като помага на тялото да бридобие  отлично ниво на съпротива срещу инфекции, както и да победи вредните свободни радикали.
  • Грахът също така съдържа значително количество на витамин К. Известно е, че той спомага за възстановяването на плътността на костите, както и за намаляване на невроналната повреда при пациенти с болест на Алцхаймер.
  • Витамин А – от решаващо значение за здравата кожа и зрение е също в изобилие в любимия грах. 100 г грах съдържат 25,5% от дневната препоръчителна доза.

Консерване на грах

Веднъж извън градината, зеленчукът грах грах не се радва на дълъг живот. Ето защо, ако не се консумира веднага, най-добре е да се запази чрез консервиране, сушене, или замразяване часове, след като бъде обран.

green-pea3

Рецепти с Грах

Както казахме по-рано, много популярна употреба на грах е да го сварим или приготвим на пара, след което да го добавим като гарнитура към широк спектър от основни ястия.

  • Тъй като произхожда от Индия, няма да ви изненадаме като кажем, че градинският грах се използва широко в ястия като aloo matar – картофи с къри и грах и matar paneerpaneer сирене с грах. Въпреки, че и двете ястия се готвят с пресен грах там, той може успешно да бъде заменен със замразен грах.
  • Супата от грах е много популярен вид ястие с грах в Северна и Средна Европа, Иран, Ирак и Русия.
  • Грах се добавя и в много запържени ястия в Китай (като ориз по китайски).
  • Добре познатата българска яхния с месо, картофи и грах е широко разпространена в Гърция, Турция и Кипър.
  • В Англия, освен разпространената каша от грах, грах, често се добавя и към риба и чипс, както и към техните месни пайове.
, , , ,