Броколи

Полезно

Едногодишно растение от семейство Кръстоцветни, отглеждано заради тъмнозелените си съцветия (розички).

broccoli100 г броколи – 25 kcal

Съдържат баластни вещества, калий, фосфор, калций, магнезий, желязо, цинк, манган, сяравитамин .

Думата “броколи” (broccoli), произлиза от латинската дума “bracchium”, която днес се превежда като “разклонение” или “ръка”. Без съмнение наименованието идва от разклонената форма на стеблото.

Без стрес

Редовното ядене на броколи е идеално оръжие срещу стреса.

Броколи е култивиран от дълги години и вероятно дълги години няма да е предпочитан зеленчук от децата. Първоначално е бил култивиран в северното Средиземноморие, около VI ти век пр. Хр. tой е част от култивираната група зеленчуци Brassica Oleracea. В тази група се включват култури като зеле, карфиол, къдраво зеле и брюкселско зеле. Броколите са едни от най-основните храни в менюто на италианците още от времето на Римската империя. Тази група зеленчуци е въведана през 1700 год.  в Обединеното кралство, от което няколко италиански емигранти са пренесли Броколи в Съединените Американски Щати, но то става популярно едва след 1920 год.

Броколи определено е един  от зеленчуците с богато съдържание на полезни растителни съставки. По-голямата част от хората са склонни този зеленчук да го имат от страни на тяхната чиния леко запарен или суров, а знаете ли че се получава и прекрасна супа от броколи. Или чудесно здравословно питие! Изобщо голямо разнообразие от вкусотии благодарение на този зеленчук! В последно време стана изключително популярен в кулинарията като украса или по-претенциозна гарнитура, особено ако искате да впечатлите вашите гости.  По-късно ще разгледаме  как може да приготвите Броколи, а за сега вижте защо трябва да хапваме този вкусен зеленчук.

Бомба от витамини

Броколите са богат източник на витамини и минерални съставки – особено калий, фолиева киселина, желязо, бета-каротин и съединения на сярата, което ги прави бомба от витамини и минерали. С помощта на броколите мобилизираме нашата имунна защита, предотвратяваме анемията, инфекциите, заболяванията на черния дроб, рака. И не на последно място – броколите забавят стареенето!

 

Защо трябва да се яде Броколи?

Добре, кой би си помислил, че  тези малки зелени цветенца, които са пред вас ще имат толкова ползи за вашето здраве. Винаги  сме казвали на нашите деца, че трябва да хапват зеленчуци.

  1. Броколи е може би един от основните източници на бета-каротин. Бета-каротинът се преобразува във витамин А, след като попадне в нашето тяло. Това помага да се намали риска от сърдечен пристъп, някой видове рак и дори помага да се пребори с различни видове вътрешни инфекции. Дефакто ако нямате достатъчно витамин А имате голяма опасност да се разболеете от някоѝ много лоши болести.
  2. Искате ли да стимулирате вашата имунна система и да се преборите с свободните радикали? Ако отговора е „Да”, тогава хапвайте броколи. Той съдържа значително количество витамин C, който разбира се е от изключително жизненоважно значение за функционирането на нашето тяло. В действителност, сред някой диетолози, това е най-важния витамин в днешно време. Борба с болестите на сърцето и помощ на тялото за да живеев по-дълъг живот. Намалява стреса и се бори с най-често сполетяващата ни настинка. Последни проучвания доказват, че достатъчното наличие на витамин C намалява риска от инсулт и потдържа кожата ни млада. Кой се нуждае от крем за лице, когато може просто да хапне вкусна супа от Броколи на обяд…
  3. Броколи е пълен пакет от Витамин K, Калций и B-комплекс групата на витамини като ниацин(витамин B-3), пантотенова киселина(вит. B-5), пиридоксин(вит. B-6) и рибофлавин, който помага да се потдържат костите и ноктите ни здрави.
  4. Отвътре Броколи е  “съединение”, известно като glucoraphanin. Когато е вътре в твоето тяло се преработва  в съединение, което предотвратява появата на рак  с име сулфорафан. Това съединение помага на тялото да се пребори за появата на рак на стомаха, рак на гърдата, рак на маточната шийка така и на простата при мъжете.
  5. Ако сте на диета, Броколи определено ще ви помогне. Той ще ви помогне при храносмилателния процес, а високото съдържание на фибри предотвратява констипацията (запек) и ниските нива на кръвна захар. Броколи ще ви даде приятно усещане за ситост, важен момент от вашата диета. На всичко отгоре в чаша пълна с  броколи и също такава с ориз. В чашата  пълна с броколи има повече протеини и по-малко калории от колкото в чашата с ориз(а вкуса е много по-добър). Какво повече може да се иска ?
  6. Броколи също ни помага да възтановим увредена от слъцето кожа и ни дава  свежо и подмладено излъчване.
 

S.O.S. за гърдите

Броколите съдържат сулфорафан – съединение, което може да забави развитието на рака на гърдата. То блокира деленето на раковите клетки и прави невъзможно по-нататъшното развитие на болестта.

Дон Броколи

Броколите произхождат от Средиземноморието. Названието на този зеленчук е от италианската дума brocco, която означава филиз, клонче. Броколите са били отглеждани още в Античността, но се разпространяват в Европа едва през XVI век. В Съединените щати ги пренасят италианските емигранти. Именно оттам след І Световна война идва модата на броколите.

, , ,