Специална диета за кърмещи майки

Полезно

Тази диета е два пъти по-важна от всички други, защото засяга и майката, и детето. По-добре се придържайте към максимата „Яж и за двамата, а не двойно”.

Предимствата на кърменето са безспорни. Като се започне от позитивното влияние върху развитието на детето и повишаване на имунитета му и се стигне до чувството на сигурност и специалната връзка, която се създава между майката и новороденото в този период.

Кърмата съдържа всички хранителни съставки и антитела, от които се нуждае детето, а освен това действа и противоалергично. Затова е много важно да се поема правилната храна в този период, която да е полезна и за майката, и за детето.

Позволени и забранени продукти

До голяма степен това, което ще яде, зависи от усета на майката в съчетание с информацията, която тя е получила от специалисти или от други източници. Разбира се и тук има много „течения” и привърженици или противници на определени храни.

shutterstock_151918952 INНай-важното в случая е да се наблюдава реакцията на детето към храните, които майката яде. Ако тези храни се понасят добре от майката и детето, тогава няма никакъв проблем и няма нужда от ограничаване.

В случай на поява на определени симптоми, като колики, диария, обрив, е хубаво да обърнете внимание при поемането на кои храни се появяват те. Препоръчително е да се изключи възможността от алергия чрез консултация със специалист. В този период кърменето може да продължи и след като се установи кои храни влияят неблагоприятно на детето, те трябва да се изключат от диетата на майката.
shutterstock_84114658 IN

Чай от маточина

Чаят от маточина има благоприятно влияние върху цялостното състояние на майката и на детето, тъй като е мек и успокояващ. Продават се и специални чайове за кърмачки, които също са подходящи за този период.

Какво да консумирате?

Диетата на майката трябва да се състои от разнообразни и здравословни храни, които да са лесносмилаеми. Те трябва да съдържат представители от отделните групи: зърнени продукти (макарони, ориз, печиво и т.н.), плодове и зеленчуци, животински и растителни белтъчини (бобови растения, яйца, мляко и млечни продукти, месо, риба и т.н.), въглехидрати.Трябва освен това да се поемат много течности, най-добре минерална вода или билкови чайове.

Увеличеният апетит по време на кърменето е нещо нормално. Причината за това е, че лактацията ускорява метаболизма. Можете да добавите хранения към дневния си режим, като не забравяте, че всички хранения трябва да са в малки количества.  Пет хранения на ден са добър режим, като изключваме яденето на безразборни неща между тях. Към закуската, обяда и вечерята можете да прибавите втора закуска и следобедна закуска – зеленчуци или плодове, кисело мляко.

Кои храни не са препоръчителни?

Има такива храни, които съдържат много консерванти, оцветители или алергени. Консумирането на такива храни може да предизвика различни неразположения.

Цитрусовите плодове съдържат алергени. Мазните и тежкосмилаеми ястия, като сирена, пържени и печени меса, сладкиши и др. трябва да останат по-настрана. Зелето, бобът и другите „подуващи” храни също са с повишено внимание. Намалете до минимум храните, които съдържат консерванти, оцветители, ароматизатори, както и силните подправки, кафе и чай. Имайте предвид, че прекалената употреба на белтъчини може да предизвика алергия към белтък.

Забранени субстанции

Употребата на цигари, наркотици или алкохол по време на кърмене е напълно забранена. Това са вещества, които могат да нанесат сериозни увреждания на здравето на детето.

Примерно меню

Закуска

по избор:

- млечна супа, сандвич със сирене или колбас, домат,

- зърнено кафе, сандвич с пастет и оксикокус.

Втора закуска

по избор:

- сандвич с пушена риба, зеленчукова салата, йогурт с плодове,

- сандвич с кашкавал, ябълка, чай.

Обяд

по избор:

- плодова супа, кюфте с картофи, цвекло/краставици със сметана,

- зеленчукова супа, пилешки гърдички на скара или на пара, картофи, кисело зеле.

Следобедна закуска

по избор:

- извара с плодове,

- плодов йогурт, сухари.

Вечеря

- бъркани яйца, кефир, плодове,

- палачинки с извара, морков

, , , , , , ,