Супи и калории

Красиво

Супите се ползват като основно предястие през зимния сезон. Научете повече за хранителната стойност на различните видове супи!

Ухата е традиционна унгарска бистра супа.Приготвя се от различни видове дребна речна риба и хайвер от нея.Бульона се овкусява с кромид лук,праз лук,целина и магданоз нарязани на красиви форми.Поднася се гореща с парченца от обезкостената риба поръсена с дребно нарязън магданоз.

Разнообразието от рецепти за супи е огромно и можем да го увеличаваме до безкрайност. Супите са зеленчукова смес, приготвена с бульон от месо. Могат да бъдат с добавка на фиде, каша или ориз. Супите, освен че са вкусни, са и нискокалорични, доставят голямо количество въглехидрати, диетични фибри, калий, желязо, магнезий и витамини от група В, витамин Е и бета – каротин.

Таблица за калориите на супите
Продукт Количество Енергийни стойности (kcal) Белтъчини (g) Мазнини (g) Въглехидрат (g)
Боб чорба 100 ml 62 4,0 1,8 10,0
Борш от кисело зеле и картофи 100 g 32 0,6 2,1 2,7
Борш от прясно зеле 100 g 31 0,9 2,1 3,1
Борш от прясно зеле с картофи 100 g 38 1,0 3,8 2,1
Борш по сиберийски 100 ml 48 1,9 1,5 6,8
Говежди бульон 100 ml 4 0,6 0,2 0,0
Грахова супа 100 ml 66 4,4 2,4 8,9
Грузинска супа Харчо с месо 100 ml 75 3,1 4,5 5,5
Гъбен бульон 100 ml 3 0,5 0,1 0,0
Гъбена супа 100 ml 26 1,3 1,8 1,3
Доматена супа 100 ml 28 1,3 1,8 1,9
Доматена супа с макарони 100 ml 35 1,5 1,8 3,3
Доматена супа с ориз 100 ml 37 1,5 1,8 3,9
Ечемичена супа с гъби 100 ml 43 1,6 1,2 6,4
Журек 100 ml 124 2,2 3,1 23,5
Зеленчукова солянка с кисело зеле – руска супа 100 ml 106 3,6 7,0 7,1
Зеленчукова супа 100 ml 43 1,7 1,8 6,2
Зеленчукова супа с грах и фасул 100 ml 66 3,4 2,2 1,4
Зеленчукова супа с фасул 100 ml 46 1,6 2,1 5,2
Картофена супа 100 ml 39 1,4 1,1 6,6
Картофена супа с каша 100 ml 54 1,3 1,2 9,5
Картофена супа с макарони 100 ml 48 1,3 1,0 8,4
Кисел руски борш 100 g 34 0,6 2,8 1,5
Летен борш 100 ml 49 1,1 2,1 6,4
Лимонова супа с ориз 100 ml 58 1,4 2,2 8,7
Лучена супа 100 ml 44 1,4 2,7 4,0
Окрошка – студена супа с квас 100 ml 52 2,1 1,7 6,3
Окрошка – студена супа с кефир 100 ml 47 3,1 1,9 4,3
Оризова супа 100 ml 48 1,4 1,3 7,7
Пилешки бульон 100 ml 1 0,1 0,0 0,0
Плодова супа с ябълки 100 ml 42 0,1 0,1 11,8
Пшенична супа с месо 100 ml 57 2,9 2,2 6,4
Рибен бульон 100 ml 2 0,4 0,0 0,0
Рибна солянка – руска супа 100 ml 25 2,4 1,2 1,2
Рибна супа 100 ml 46 3,4 1,0 5,5
Солянка с гъби, зеленчуци и прясно зеле – руска супа 100 ml 134 3,3 10,5 6,6
Спаначена супа с картофи 100 ml 40 2,2 0,9 6,6
Студена супа от цвекло 100 ml 36 0,5 2,0 4,2
Супа от зелен грах 100 ml 56 3,2 1,2 11,2
Супа от зелен фасул 100 ml 43 2,2 0,6 8,9
Супа от карфиол 100 ml 28 1,6 0,5 4,9
Супа от киселец 100 ml 40 1,6 2,5 2,9
Супа от краставици 100 ml 42 1,4 2,0 5,0
Супа от праз с макарони 100 ml 39 1,4 1,1 6,6
Супа от целина 100 ml 37 1,6 1,8 4,5
Супа с ориз и месо 100 ml 34 0,7 1,1 5,2
Украински борш 100 ml 49 1,1 2,2 6,7
Шкембе 100 ml 84 16,0 2,2 0,0

Хранителен състав на супите

Съдържат вода – много важен и съществен елемент от диетата. Те са лесно смилаеми, благодарение на варенето, което прави целулозата по-лесно усвоима. Допълнителна полза е фактът, че нашият организъм не преработва целулозата – затова това е безценно оръжие в борбата с наднорменото тегло. 

Това което е най- важно, е че супите позволяват да се запазят почти всички хранителни вещества, съдържащи се в зеленчуците. В случая на супите, витамините и минералите се разтварят в бульона, но и така ще ги изядем. Това, обаче, няма да ни предпази от загубата на деликатни витамини като витамин С. В техния случай най-добрият източник остават суровите зеленчуци и плодове.

Нищо няма да сгрее нашия организъм по-добре от вкусната супа. За да бъде тя и хранителна, избягвайте супите, застроени със запръжка или обилно застроени със сметана. Затова пък е хубаво към тях да се добавят сгряващи подправки като джинджифил, кардамон и индийско орехче.

Препоръчителни начини за съхранение

Веднъж приготвената, супата, не трябва да бъде оставяна на стайна температура по-дълго от 2 часа (1 час, ако времето е много топло). След това трябва да я поставите в хладилника или фризера, в противен случай това може да доведе до опасно размножаване на бактерии. Ако смятате да замразите супата, най-напред я охладете цялата в хладилника – по този начин ще запазите максималната хранителната стойност. Останалата след хранене супа прехвърлете в нов, чист съд – не я дръжте в тенджерата, в която е била приготвена.

Интересни факти за супите:

  • Думата супа идва от санскрит; су и па, което значи ‘добра храна’.
  • Супите засищат чудесно, когато сте на диета. Не искате да прекалявате с вечерята? Една зеленчукова супа ще запълни стомаха ви без да вреди на вашия здравословен режим.
  • Мръщят ли се децата ви, когато им сервирате зеленчуци? Идеален начин да им ги поднесете би бил супата!
  • Искате да премахнете допълнителната мазнина от супата? Вземете листо от маруля и оберете с него повърхността на супата – всичката мазнина ще остане по листото!
  • Ние ‘ядем’ а не ‘пием’ супа – в някои държави използват глагола ‘пия’ за супата, което обаче не е правилно, така като тя се хапва с лъжица.
, ,